zondag 18 november 2012

Scholen

In Badhoevedorp zat ik, lang geleden, op het Haarlemmermeer Lyceum. Fijne school. Rond de 450 leerlingen. Een rector en een conrector. Een administratrice en een conciërge. Misschien dat er docenten waren die hand en spandiensten verrichtten indien dat nodig was. Zij waren daartoe bereid. Dat deed je gewoon uit solidariteit met je school.

Moet je nu eens kijken!
Op mijn school, rond de 950 leerlingen, is er een directeur, een adjunct directeur, vijf /zes afdelingsleiders, twee administratrices, een receptioniste, een roostermaker, een ICT-er, een compleet zorgteam (psycholoog, sociaal psycholoog en nog twee of drie medewerkers). Dan zijn er nog vier conciërges, een decaan en een opleider (voor docenten in spe). Ook niet te vergeten de docenten voor dyslexie en dyscalculie.  Het zou zo maar kunnen dat ik nog medewerkers ben vergeten te noemen...

Met taakbelastingformulieren wordt aangegeven wat je als docent aan extra taken dient te doen. Er wordt gedreigd om een aanwezigheidsplicht van 8.30 tot 16.30 in te voeren. De vakanties kunnen ook wel wat korter. En er is een schifting in salariëring gemaakt. Veelbelovende docenten, die wat extra willen doen voor de school, zijn benoemd in schaal C. Leuk, zij doen uiteindelijk hetzelfde werk maar krijgen wél flink meer betaald. Niet echt motiverend voor de overigen...

Wordt het werk er leuker op zo?
Nee, ik kijk om mij heen en zie niet overal meer het nut van in. Uiteindelijk word ik afgerekend op mijn eindexamenresultaten.
En die goed verdienende (vaak van alles compenserende) afdelingsleiders? Door wie worden die eigenlijk beoordeeld?


Geen opmerkingen: